Ruim 30 jaar geleden maakte een Nederlandse sloeproeier in Engeland kennis met de Cornish Pilot Gig. Na een paar keer sturen en roeien was hij verkocht. Hij haalde er een andere sloeproeier er bij en roeide samen met leden van de Rotterdamse roeivereniging TIOG zo’n 10 keer in Cornwall om de techniek onder de knie te krijgen. De techniek van het roeien in een gig is dan ook wezenlijk anders dan roeien in een gewone sloep. Ze gingen zelfs zo ver dat ze in een geleende gig mee roeiden in de wereldkampioenschappen op de “Isles of Scilly”.
Terug in Nederland pakte deze, inmiddels gig-fanaten door. Met sponsoring van de toenmalige Postbank werd een opdracht voor de bouw van een nieuwe gig geplaatst bij J&D Currah in het Zuid Engelse Looe. Voor deze bootbouwer was het inmiddels de 6e gig die ze bouwden, maar ons land was het de allereerste Cornish Pilot gig.
Blue Lion
Het was tijdens Sail Amsterdam 1995 dat de boot "Blue Lion" gedoopt werd. De naam "Blue Lion" kwam voort uit het logo van sponsor Postbank, een blauwe leeuw. De "Blue Lion" maakte vervolgens zijn “Maiden” tocht, geroeid door leerlingen van de Elektrotechnische School Amsterdam en roeiers van de Koninklijke (KNZ&RV) uit Muiden.
De Liefde
Na een aantal jaar werd de boot overgenomen door roeivereniging TIOG in Rotterdam alwaar deze werd omgedoopt in "De Liefde".
De Vegt
Na vele jaren dienst gedaan te hebben in het Rotterdamse werd de boot vervolgens overgenomen door RV Vegt & Spieghel uit Nederhorst den Berg en aldaar volledig gerestaureerd. De gig werd vervolgens omgedoopt met de naam "De Vegt". Hier heeft de boot zo’n 10 jaar dienst gedaan, waarvan de laatste jaar met name voor roeitraining.
??????
Vanwege de aanschaf van een polyester gig werd "De Vegt" uiteindelijk bij RV Vegt & Spieghel uit de vaart genomen en te koop aangeboden. Omdat het een houten gig is, gebouwd op een Engelse werf, is dit een opportunity voor de KHRV om op termijn ook mee te kunnen doen met (internationale) roeiwedstrijden alwaar alleen originele houten pilot gigs worden toegelaten. Maar voor het zover is, verdient de boot opnieuw een volledige restauratie welke naar verwachting volgend jaar bij Ambachtelijk Botenbouw Centrum Amersfoort zal plaatsvinden. Onlangs is de boot naar onze jachthaven verplaatst alwaar deze tijdelijk wordt opgeslagen, alvorens de restauratie aanvangt. Deze nieuwe aanwinst voor de KHRV kent een heel bijzonder verleden en gaat bij ons als onze 4e gig een 4e leven in. Na de restauratie, die best wel een lange tijd in beslag zal nemen, zal deze boot wederom onder een nieuwe naam (??????) in gebruik genomen gaan worden.
Wordt vervolgd.........